Ultralätt söndagsmiddag

Söndagar passar utmärkt för lugna, avslappnande aktiviteter - idag blev det till exempel att promenera, äta glass i solen och att lyssna på Bo Kaspers. Än är jag dock inte klar, för middagen är ännu inte fixad. Jag tänkte därför bjuda på ett recept som i all sin enkelhet förgyller vilken solig söndageftermiddag som helst. Beståndsdelarna är enkla - baguetter och svamp - och att laga maten är som ni vet nästan roligare än att äta den efteråt.

Baguetterna:
Från bloggen Pain de Martin har jag stulit ett tämligen enkelt recept på baguetter. Bagare anger recept i proportion till mjölet, och det här receptet har proportionerna 100 % vetemjöl, 70 % vatten, 3 % salt och 1,8 % jäst - give or take.

Hur man lyckas med sina baguetter verkar mest handla om känsla. Martin är besatt av luftbubblor i brödet och skriver tiotals inlägg om hur man bäst blandar, viker och jäser degen för att få den så bra som möjligt. Jag har ingen perfekt lösning på detta, men följande brukar funka för mig - 10 minuter i bakmaskinen, någon timmes jäsning, utbakning, ca 45 minuters jäsning till på det och sedan in i ugnen i 275 grader tillsammans med några isbitar tills dess att ytan är knaprig och fin.

Svampen:
Fräs champinjoner och lök i en panna tills det mesta av vätskan är borta. Rör ner grädde och koka ihop tills det tjocknar. Smaka av med salt och peppar och avnjut omedelbart.

Ett (eller ett par) glas av något torrt och smakrikt chardonnay ute i solen kompletterar (efter)middagen, avrundar kvällen och gör kroppen redo för veckan som kommer.


Kommentarer
Postat av: Zandra

Sv: Jo de har du rätt i, de landet med dem två tjejerna som såg lite ut som ryska sockor var ju lite rolig. Men tyckte helt klart Norge var en helt klart värdig vinnare.



Rösta gärna på mig som veckans blogg här:

http://enfliickasdagbok.blogg.se/2009/may/10-finalister-1.html#comment



2009-05-17 @ 19:48:45
URL: http://znest.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0